Heeft u vragen? Stel ze gerust via  +31 (0)85 130 76 30  of   

Garantieregelingen zijn onmisbaar

01-10-2019 Thomas Cook, het oudste reisbedrijf ter wereld en tevens de uitvinder van de pakketreis, moest haar werkzaamheden staken nadat een noodzakelijke financiële impuls mislukte. Met recht een groot verlies voor de reissector. Maar waar de werkzaamheden van Thomas Cook staken, beginnen die van de lokale garantieregelingen waarbij Thomas Cook aangesloten was. Die garantieregelingen blijken weer eens onmisbaar te zijn.

Aansluiting bij een erkende garantieregeling

De afgelopen week is de reiswereld opgeschrikt door het faillissement van Thomas Cook. Wereldwijd worden er op dit moment honderdduizenden reizigers gerepatrieerd en nog eens miljoenen schadeloos gesteld. Vanuit niet-EU-landen komen verbaasde reacties op de goede en professionele dienstverlening voor reizigers door de garantieregelingen. In die landen is het fenomeen garantieregeling totaal onbekend. Maar ook in Nederland is het nog te vaak niet vanzelfsprekend. Sommige reisorganisatoren hebben geen garantieregeling want “ze kunnen toch niet failliet gaan”, terwijl reizigers te vaak vergeten er naar te kijken bij het boeken van een reis. Maar als vervolgens door financieel onvermogen van de reisorganisator vakanties niet doorgaan of reizigers stranden in het buitenland, dan is de paniek groot. Een garantieregeling zou daarom misschien wel de belangrijkste voorwaarde moeten zijn bij het boeken van een reis.

In de EU is reizigersbescherming gelukkig al jaren een belangrijk goed. Alle rechten van reizigers zijn vastgelegd in de wet en elke reisorganisator is verplicht zich daar aan te houden. Eén van de wettelijke vereisten betreft de aansluiting bij een garantieregeling. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) draagt haar steentje bij door toe te zien op de naleving van de wet door reisorganisators. Maar het reislandschap verandert. Er komen steeds meer aanbieders en het samenstellen van een reis kan op steeds meer verschillende manieren. Toch verandert het niets aan de belangrijkste bijzaak van elke pakketreis: de verplichte garantieregeling!

Een garantieregeling geeft reizigers de zekerheid dat, wanneer hun reisorganisator in financieel onvermogen raakt, ze niet op de vakantiebestemming stranden of duizenden euro’s kwijt zijn. Deze zekerheid kan vaak al voor enkele euro’s per boeking verkregen worden bij een garantieregeling, dus voor de kosten hoeft het niet gelaten te worden.

Dat het faillissement van Thomas Cook een grote klap is voor alle betrokkenen mag duidelijk zijn. Toch is er met de goede werking van de lokale garantieregelingen een lichtpunt voor nagenoeg alle gedupeerde reizigers. Deze casus laat daarom eens te meer het belang van aansluiting bij een goede garantieregeling zien. Dat hebben we toch maar mooi geregeld in Europa.

Wij wensen alle betrokkenen bij Thomas Cook sterkte in deze tijden. Wilt u hier eens over doorpraten of heeft u vragen over de garantieregeling van VZR Garant? Neem dan contact met ons op.