(!) Belangrijk bericht: 04-06-2025 - 60 Plus Reizen B.V. - Kom je in aanmerking voor garantie? Dien dan je claim in.

Update financieel onvermogen 60 Plus Reizen B.V.

04-06-2025 - Op 13-05-2025 is 60 Plus Reizen B.V. te Groningen (KvK nummer 81277024) door de rechtbank Noord-Nederland failliet verklaard. Betalingen die op of na 30-04-2025 aan 60 Plus Reizen zijn gedaan, worden niet door VZR Garant vergoed. Kom je in aanmerking voor garantie? Dien dan uiterlijk 04-08-2025 je claim in. Je leest in dit nieuwsbericht hoe je dat doet.

Wanneer je voor een boeking bij 60 Plus Reizen B.V. (een deel van) de reissom vooruit hebt betaald dan kun je mogelijk een beroep doen op de Garantieregeling van VZR Garant. Op je boekingsbevestiging (overeenkomst) en op je factuur moet staan dat de garantie van VZR Garant van toepassing is. Je leest in de Garantieregeling wat de garantie inhoudt en wanneer je voor garantie in aanmerking komt. Je komt helaas niet in aanmerking voor garantie als je bijvoorbeeld zelf je boeking geannuleerd hebt, als je alleen servicekosten betaald hebt, of als je tegoed hebt staan bij 60 Plus Reizen zonder een geboekte reis.

Claim indienen mogelijk tot en met 04-08-2025
Kom je in aanmerking voor garantie? Dien dan uiterlijk 04-08-2025 je claim in. Lees dit nieuwsbericht eerst goed door zodat het claimproces voor iedereen zo soepel mogelijk verloopt.

Houd rekening met het volgende:

  • Claims kunnen alleen via het online schadeformulier op de website van VZR Garant ingediend worden. Claims die op een andere manier worden ingediend, worden niet in behandeling genomen. Heb je hulp nodig? Vraag dan familie, buren, etc. om hulp. Helaas kunnen wij je niet telefonisch helpen bij het invullen van het schadeformulier.
  • Vul het schadeformulier volledig en naar waarheid in. Zorg ervoor dat toegevoegde bijlages (bijvoorbeeld van de factuur) goed leesbaar zijn.
  • Het schadeformulier kan alleen ingevuld worden met de gegevens van de hoofdboeker. Je vindt die gegevens op bijvoorbeeld de factuur.
  • Na het indienen van het schadeformulier ontvang je een automatische bevestigingsmail met je claimnummer. Vervolgens wordt de claim in behandeling genomen. Door de grote hoeveelheid claims en gegevens kan dat tot 3 maanden duren. Je ontvangt van ons per e-mail bericht met de uitkomst van jouw claim. Het heeft helaas geen zin om tussentijds contact met ons op te nemen over de status.
  • Claims die na 04-08-2025 niet compleet zijn of niet zijn ontvangen door VZR Garant kunnen helaas niet in behandeling genomen worden.
  • Heb je meerdere boekingen? Vul dan voor elke boeking apart het schadeformulier in.

Servicekosten vallen niet onder de Garantieregeling
Je kunt het betaalde bedrag voor het service plus pakket, je reisverzekering en/of eventuele andere onkosten helaas niet via onze Garantieregeling vergoed krijgen. Deze kosten vallen niet onder de Garantieregeling en kunnen daardoor niet geclaimd worden. Heb je bijvoorbeeld een reis geboekt van EUR 1.099,00 met een Service Plus Pakket van EUR 69,00, en heb je alles betaald? Vul in het schadeformulier bij het betaalde bedrag dan EUR 1.099,00 in en niet EUR 1.168,00. Ook gewonnen reischeques moeten buiten beschouwing gelaten te worden omdat ze niet geclaimd kunnen worden. Let op: het wel meenemen van deze elementen leidt tot vertraging en mogelijk zelfs tot afwijzing van je claim.

Reizen met vertrekdatum in mei, juni, juli, augustus of september 2025
Voor alle reizen met een vertrekdatum in mei, juni, juli, augustus of september 2025 geldt dat VZR Garant er niet voor gaat zorgen dat je reis doorgaat. Kom je in aanmerking voor garantie? Dien dan je claim in.

Reizen met vertrekdatum ná september 2025
Kom je in aanmerking voor garantie en heeft VZR Garant nog niet laten weten of je reis wel of niet doorgaat? Dien dan je claim in. Wordt je claim toegewezen? Dan kiest VZR Garant of ze het bedrag waar je recht op hebt aan je terugbetaalt of dat ze je reis alsnog uitvoert of laat uitvoeren. Als VZR Garant aankondigt dat zij ervoor gaat zorgen dat je reis doorgaat, kan zij in dat kader van jou verlangen dat je (het restant van) de reissom op een door VZR Garant aan te geven rekening betaalt. We streven ernaar om op korte termijn duidelijkheid te geven over reizen met een vertrekdatum in oktober 2025.

Vul het online schadeformulier in
Via onderstaande link ga je naar het online schadeformulier. Vul daar eerst je reserveringsnummer en de begindatum van je reis in. Ons systeem controleert dan of je in aanmerking komt voor garantie. Kom je niet in aanmerking? Dien dan je claim in bij de curatoren (per e-mail via alting@plasbossinade.nl, t.a.v. mevrouw Alting). Je vindt de overige contactgegevens van de curatoren in het openbare insolventieregister. Ook als je wel in aanmerking komt voor garantie kun je een claim indienen bij de curatoren voor elementen die niet onder de garantie vallen, zoals het service plus pakket.

Ga naar het online schadeformulier.

Vragen over het schadeformulier en de Garantieregeling kun je per e-mail via info@vzr-garant.nl aan ons stellen. Om piekdrukte en grote wachttijden te voorkomen, vragen wij je vriendelijk om je vragen te e-mailen en niet te bellen.

Voor meer informatie verwijzen we je naar de eerdere nieuwsberichten en naar de onderstaande veelgestelde vragen.

Eerdere nieuwsberichten


14-05-2025 - Financieel onvermogen 60 Plus Reizen B.V.
30-04-2025 - Einde deelname 60 Plus Reizen B.V.

Veelgestelde vragen


Kan ik mijn claim ook telefonisch, per e-mail of per post indienen?
Nee, claims kunnen alleen via het online schadeformulier op de website van VZR Garant ingediend worden. Claims die op een andere manier worden ingediend, worden niet in behandeling genomen.

Valt het service plus pakket onder de garantie?
Nee, servicekosten vallen niet onder de Garantieregeling en kunnen daardoor niet geclaimd worden. Hetzelfde geldt voor gewonnen reischeques, voor kosten voor je reis- en/of annuleringsverzekering en voor eventuele andere onkosten. Let op: het wel meenemen van deze elementen leidt tot vertraging en mogelijk zelfs tot afwijzing van je claim.

Hoe weet ik of ik in aanmerking kom voor garantie?
Vul in het online schadeformulier je reserveringsnummer en de begindatum van je reis in. Ons systeem controleert dan of je in aanmerking komt voor garantie. Als je in aanmerking komt ga je automatisch verder en kun je alle gegevens invoeren in het online schadeformulier. Als je niet in aanmerking komt, dan zie je dat direct. Je komt helaas niet in aanmerking voor garantie als je bijvoorbeeld zelf je boeking geannuleerd hebt, als je alleen servicekosten betaald hebt, of als je tegoed hebt staan bij 60 Plus Reizen zonder een geboekte reis.

Ik kom niet in aanmerking voor garantie. Wat moet ik doen?
Dien dan je claim in bij de curatoren (per e-mail via alting@plasbossinade.nl, t.a.v. mevrouw Alting). Je vindt de overige contactgegevens van de curatoren in het openbare insolventieregister. Helaas kunnen wij je in dit geval niet helpen, ook niet met het indienen van je claim bij de curatoren.

Ik kom wel in aanmerking voor garantie. Wat moet ik doen?
Vul het online schadeformulier volledig en naar waarheid in. Zorg ervoor dat toegevoegde bijlages (bijvoorbeeld van de factuur) goed leesbaar zijn. Laat elementen die niet geclaimd kunnen worden (zoals reischeques en het service plus pakket) buiten beschouwing. Het wel meenemen van deze elementen leidt tot vertraging en mogelijk zelfs tot afwijzing van je claim. Voor elementen die niet onder de garantie vallen kun je een claim indienen bij de curatoren (per e-mail via alting@plasbossinade.nl, t.a.v. mevrouw Alting). Je vindt de contactgegevens van de curatoren in het openbare insolventieregister.

Welke bijlages moet ik toevoegen in het online schadeformulier?
Je boekingsbevestiging en de factuur waarop staat dat de garantie van VZR Garant van toepassing is. Daarnaast moet je een bewijs (zoals een kopie bankafschrift) van elke betaling die gedaan is aan 60 Plus Reizen en die onder de garantie valt toevoegen. Is je boeking eerder omgeboekt of geannuleerd? Voeg dan alle communicatie tussen jou en de reisorganisatie over de omboeking en/of annulering van je boeking toe (inclusief alle bevestigingen, annuleringsnota's, etc.).

Is het mogelijk om het online schadeformulier tussentijds op te slaan?
Nee, dat is helaas niet mogelijk. Vul het formulier in één keer in. Heb je het formulier nog niet verstuurd? Dan kun je later opnieuw beginnen.

Het lukt me niet om het online schadeformulier in te vullen. Wat kan ik doen?
Vraag of iemand je kan helpen. Bijvoorbeeld een familielid, een kennis of iemand uit de buurt. Ook bibliotheken kunnen vaak helpen bij online zaken. Helaas kunnen wij je niet telefonisch helpen bij het invullen van het schadeformulier. Claims kunnen helaas niet telefonisch, per e-mail of per post worden ingediend.

Tot wanneer kan ik een claim indienen?
Kom je in aanmerking voor garantie? Dien dan uiterlijk 04-08-2025 je claim in. Is je claim na het verstrijken van die datum niet compleet of niet ingediend? Dan wordt je claim niet in behandeling genomen. Incomplete claims kunnen na 04-08-2025 niet meer aangevuld worden.

Ik heb een claim ingediend. Wanneer hoor ik iets?
Elke claim wordt binnen 3 maanden na het indienen inhoudelijk beoordeeld. Dat heeft te maken met de grote hoeveelheid claims en gegevens. We vragen om je begrip en bieden onze excuses aan als dit tot ongemak leidt. Het heeft helaas geen zin om tussentijds contact met ons op te nemen over de status.

Mijn boeking is voor meerdere personen. Welke gegevens moet ik invullen in het online schadeformulier?
Vul het schadeformulier altijd in met de gegevens van de hoofdboeker. Het invullen van andere gegevens kan leiden tot vertraging en zelfs tot afwijzing van je claim. Let op: per boeking kan één claim ingediend worden en vindt - indien van toepassing - één terugbetaling plaats.

Gaat mijn reis door?
Voor alle reizen met een vertrekdatum in mei, juni, juli, augustus of september 2025 geldt dat VZR Garant er niet voor gaat zorgen dat je reis doorgaat. Houd voor alle reizen met een latere vertrekdatum onze website in de gaten. Maak je aanspraak op garantie? Dien dan je claim in, ook als VZR Garant nog niet heeft laten weten of je reis wel of niet doorgaat.

VZR Garant heeft nog niet laten weten of mijn reis doorgaat. Moet ik een claim indienen?
Kom je in aanmerking voor garantie en heeft VZR Garant nog niet laten weten of je reis doorgaat? Dien dan uiterlijk 04-08-2025 je claim in. Dus ook als de vertrekdatum van je reis in november 2025 is.

Ik heb meerdere boekingen. Wat moet ik doen?
Vul dan voor elke boeking apart het schadeformulier in.

Laatste nieuws

Jouw voordelen

Volledig beschermd

Volledig beschermd

Jouw boekingsbedrag is beschermd bij VZR Garant, een erkend garantiefonds.

Zorgeloos genieten

Zorgeloos genieten

Zowel voor als tijdens de reis geniet je zorgeloos met de zekerheid van VZR Garant.

Veilig en betrouwbaar

Veilig en betrouwbaar

Ervaar het veilige gevoel van een erkende garantieregeling die aan alle vereisten voldoet.

Inzicht in deelnemers

Inzicht in deelnemers

Inzage in alle bij VZR Garant aangesloten organisaties. Neem bij twijfel contact met ons op.

Reisorganisatie zoeken?

Alle VZR Garant deelnemers staan op deze website vermeld. Controleer hier of de organisatie die je zoekt is aangesloten bij VZR Garant.